Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie dostępniejsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach płatniczych. Dzięki zmianie znikną problemy z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt stanął w skutku współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie dostępniejsze
– Nowe przepisy przyjęte pozostały w Parlamencie jednomyślnie, co daje o tym, że to inicjatywa ponad podziałami i niezwykle potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw oraz nikt nie zachowałeś się od głosu. Nowe ustawy zaczną działać w ruchu 3 miesięcy po pracy ustawy w Dzienniku Ustaw.
Pomyłka może zdarzyć się każdemu
– Z wyników do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W ekstremalnych wypadkach klienci tracili w ten zabieg pieniądze, ponieważ nie było procesu zmuszającego użytkownika do obrotu środków. Dzięki tej kolei w grupy przypadków zdobędziemy je nawet w rozwoju paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W praktyce pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta osobistego użytkownikowi (o co szczególnie łatwo przy dużych przelewach tworzonych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta albo nawet wykonały przelew na konto podane np. w środkach informacyjnych. Do ostatniej chwili, nie było przejrzystej i jednolitej procedury odzyskiwania takich zabiegów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkowniku, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po zmianach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na krótkie konto będzie przedstawiał swój bank lub SKOK o tym fakcie. Tenże będzie był 3 dni na poinformowanie konsumenci o błędzie i konwencjach braku zwrotu sposobów w ruchu 30 dni.
– Zwrot środków będzie realizowany na dodatkowy rachunek techniczny, co umożliwia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, partner w ruchu 1 dnia roboczego będzie zwracał je na konto klienta. Gdy w zgodę zaangażowanych istniałoby dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni roboczych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w przedsiębiorstwie Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w ruchu 30 dni, bank lub Krok będzie zobowiązany do przekazania płatnikowi danych klienci.
– Zapewni to silne dochodzenie roszczenia na trasie sądowej. Podstawę prawną mieć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest potrzebne – mówi Bartosz Wyżykowski.
W praktyce świadczy to, że odbiorca omyłkowego przelewu, jaki nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie zmuszony do tego wyrokiem sądu i weźmie i koszty powiązane z biegiem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Powodem do stworzenia proponowanych zmian stanowiły tematy zgłaszane przez mężczyzn do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach akcji Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został stworzony przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w sensu formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o sprawy obywateli, jakie stanowiły materiałem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub wezwanych do harmonii w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Cywilnych oraz Rzecznika Praw Pacjenta.